Het heeft zo’n 30 jaar geduurd, maar het is zover: iedereen kan én wil een eigen website maken. De technologie is zodanig ver ontwikkeld dat gebruiksvriendelijke versies van ingewikkelde methodes goedkoop of zelfs gratis kunnen worden aangeboden aan de grote massa. Advertenties voor een gratis website maken zijn overal te vinden. Het merendeel hiervan bestaat natuurlijk uit simpele, tekstuele sites, zoals blogs. Hoewel de gratis varianten steeds beter het uiterlijk van het professionele werk kunnen nabootsen, zal het gebrek aan structurele en functionele opties en mogelijkheden altijd de simpele afkomst van de website verraden. Toch is het de ultieme trend in website maken tegenwoordig. Men wordt in onze huidige maatschappij verondersteld ergens op het internet vindbaar gerepresenteerd te zijn, zij het op social networking sites of door middel van een persoonlijke webpagina. Wanneer men geen middelen bezit of er de noodzaak niet van inziet om te investeren in een professioneel ontworpen website, is de keuze voor een gratis website maken snel genomen. Het is gemakkelijk, snel, goedkoop en toegankelijk. Bovendien hebben de meeste mensen toch meer behoefte aan een platform voor hun eigen creativiteit of expressiviteit dan aan een tot in de puntjes verzorgde, uitgebreide en professioneel functionerende website. Dat is eerder weggelegd voor degenen die hun zakelijke activiteiten grondig willen aanpakken. Voor deze laatste doelgroep is de volgende alinea dan ook bedoeld: waarom laat je tegenwoordig nog een website maken door een dure expert?

Laat een website maken

Ja, het is waar. Iemand inhuren die voor u een mooie webpagina in elkaar sleutelt, kan een vrij prijzig gebeuren zijn. Laat een website maken door een professional en voor u het weet bent u een paar duizend euro verder. Of de keuze voor een professioneel websitebouwer een dergelijk bedrag waard is hangt natuurlijk af van verschillende factoren. Een paar daarvan kunnen zijn:

  • uw eigen capaciteiten en inzichten op het gebied van websiteontwerp en programmeren
  • uw beschikbare budget
  • uw wensen voor het eindresultaat
  • het beoogde doel van de te ontwerpen website
  • de benodigde flexibiliteit met betrekking tot toekomstige pagina-uitbreiding

Zeker wie van plan is een zakelijke website op te richten, die kan worden ingezet voor commerciële doeleinden, moet logischerwijs (vanwege allerlei economische principes waar ik hier maar niet op in zal gaan) eerst kosten voor een dergelijke website maken. Het is immers de bedoeling dat een pagina met een winstoogmerk zijn kosten binnen afzienbare tijd zal terugverdienen. Dit is alleen maar mogelijk wanneer de website dusdanig interessant en gebruiksvriendelijk is dat betalende klanten uw onderneming online blijven opzoeken. Want het volgende is ook waar als het gaat om een website maken: kwaliteit kost geld. Wilt u het zelf doen, dan kost het tijd (en tijd is geld) en mogelijk een investering in een cursus of opleiding. Huurt u iemand in, dan kost dat vanzelfsprekend ook een lieve duit. Bij de laatste optie bestaat er echter de garantie op een waardevol en bruikbaar eindresultaat. Zelfs wanneer winst op de website maken niet de voornaamste doelstelling is, is de keuze voor een expert financieel te verantwoorden. U werkt met een multifunctionele, goed uitziende webpagina namelijk ook aan uw online netwerk en contacten en daarmee aan uw algemene aanwezigheid in het digitale universum van het wereldwijde web. Wat voor bedoeling u ook voor ogen heeft

Online aanwezigheid

Deze universele digitale aanwezigheid is geen vanzelfsprekend gegeven zodra u een website in de lucht heeft weten te krijgen. Het is niet genoeg als u slechts overgaat tot een website maken en het daar vervolgens bij laat. Net als bij een marketingstrategie dient persoonlijke representatie in een publiek domein een gecontroleerd en up-to-date proces te zijn. Alle elementen op een gebruiksklare website maken deel uit, of zouden dat idealiter moeten doen, van de gecompliceerde infrastructuur aan pagina’s waaruit het internet is opgebouwd. Het aantal actief aan andere pagina’s gekoppelde onderdelen kan de website maken of breken. Dit beïnvloedt namelijk de vindbaarheid van uw webpagina en daarmee uw potentie tot het leggen van online contact met uw doelgroep. Contact leggen met de doelgroep is essentieel, want het houdt deze geïnteresseerd, zodat ze gemakkelijker betrokken raakt bij uw projecten, plannen en ideeën. De associatie met het gezegde ‘pappen en nathouden’ lijkt hier op zijn plaats. Deze claim met betrekking tot de effectiviteit van een website in een onoverzichtelijk groot publiek domein heeft natuurlijk tien keer zoveel geldigheid wanneer er is betaald voor de service van een expert. Degene aan wie men het website maken heeft toevertrouwd is daarmee niet alleen verantwoordelijk voor het prettig ogen van het eindproduct, maar tevens voor het slagen van de missie van zijn opdrachtgever. Of het nu wordt gedaan in de vorm van mooie getallen op de bankrekening, internationale erkenning en waardering of het realiseren van een betekenisvol project, het initiatief van het website maken moet uiteindelijk vanzelfsprekend het beoogde doel bereiken. Dit vergt toewijding en verantwoord beheer van de online inhoud van de website. Het is het meest ideaal wanneer u hiervoor zelf verantwoordelijkheid kunt dragen, maar mocht dit door omstandigheden niet mogelijk zijn, dan is het, voor het belang van uw persoonlijke of zakelijke doelstelling, noodzakelijk iemand aan te stellen die het webbeheer van u overneemt. Een website maken lijkt een eenmalige inspanning, maar dat is het allerminst. Uit het bezitten van een online uitvalsbasis vloeien allerlei verantwoordelijkheden voort, maar deze dienen allemaal om u te helpen optimaal te profiteren van uw investering. Lees hier meer informatie over het laten maken van een website.

Comments are closed.

Scroll to Top